Finessa Diëtistepraktijk

0472 372 787
info@finessa.be

I'm on sabbatical.

Van 15 juni tot 15 september 2019 neem ik tijd om nieuwe wetenschappelijke kennis te integreren in mijn dieetadviezen.
Tijdens deze periode worden géén nieuwe patiënten gezien.
Een collega-diëtist vinden kan via www.vbvd.be/vind-een-dietist.

Vanaf 16 september 2019 sta ik gepassioneerd weer klaar.

Algemene informatie

De basisrichtlijnen van voedingsadvies in België vind je in de voedingsdriehoek terug (www.gezondleven.be). Op basis hiervan zijn de voedingsprioriteiten voor 2019:

  • Voldoende volkorengranen
  • Meer fruit en groenten
  • Meer noten en zaden
  • Meer onverzadigde vetzuren waaronder omega 3
  • Meer vezels
  • Meer peulvruchten
  • Minder verwerkt vlees
  • Minder suiker bevattende dranken
  • Meer calcium
  • Meer melk
  • Minder rood vlees
  • Minder transvetzuren.

Fruit and vegetable infographic Eurostat 2017.jpg

Welke resultaten kan je verwachten van een behandeling door de diëtist?

Iedereen weet wat gezonde voedingsgewoonten zijn, maar we passen ze - Bourgondiërs zijnde - massaal niet toe. 
Jammer want gezond eten is eten zoals je lichaam zou willen dat je eet.  

De belangrijkste redenen waarom iemand een diëtist raadpleegt zijn overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, allergieën en maagdarmproblemen.  Chronische ziekten dus vaak veroorzaakt door slechte voeding.  7 van de 8 belangrijkste chronische voedingsrisico's en het verlies van gezonde levensjaren hebben te maken met een te lage consumptie van volkorengranen, fruit, noten & zaden, groenten, omega 3, vezels en peulvruchten.

Door je doorheen een verandering te laten begeleiden door een specialist, arts en paramedicus kun je ervaren hoe belonend succes kan zijn, zeker als het over zoiets fundamenteels als je gezondheid gaat.
Je gedrag veranderen leer je door te doen: erover lezen of kijken hoe je zus of vriendin het doet is niet voldoende.  Je leert ook niet fietsen of pianospelen door ernaar te kijken?

In preventie of voedselvoorlichting vertel ik hoe je op basis van de voedingsdriehoek de gezonde toer opgaat of waar je voedings- en leefstijl en je vaardigheden juist goed zitten. Liever paprika nu dan pillen later!

Wil je alvast meer lezen? Volg dan deze link.

Net zoals de Nutri-Score helpt ook het Convenant Evenwichtige Voeding je op weg om voor je ziek wordt bewust(er) te worden van je voedingskeuzes in de winkel. Liever met 2?  Ik help je graag met het bewuster boodschappen doen zodat je niet meer uit het oog verliest waar je lichaam nood aan heeft. 

Te zwaar?

Ga het gesprek eerst aan bij je huisarts.  Binnen de huisartsenpraktijk kan er een eerste neutraal gesprek plaatsvinden. Je arts kan je doorverwijzen naar de diëtist.

Natuurlijk kan je ook rechtstreeks met me contact opnemen. Als er een medisch voorschrift of voorafgaandelijk onderzoek nodig is, bespreken we dat in de eerste consultatie.

Bij gewichtsproblemen zoeken we uit welke factoren je gewicht beïnvloeden en wat ontbreekt om je levenskwaliteit te verhogen: van zelfmanagement, een klassieke calorierestrictie of een proteïnedieet over het verminderen van stress-eten tot en met professioneel advies na een vermageringsoperatie. 
Er zijn verschillende routes mogelijk en samen vinden we de juiste manier om te doen wat je moet doen en ervoor te zorgen dat eten weer je vriend wordt.
Wist je dat wetenschappelijk is aangetoond dat er géén verschil is tussen individuele of groepssessies 1 jaar na een bariatrische ingreep?  Beide vormen van begeleiding zijn efficiënt.
De meest recente richtlijnen voor de aanpak van gewichtsproblemen bij volwassenen in België lees je hier. 

Gezond afvallen kost tijd en inzet en vraagt motivatie, want je dient ongezonde gewoonten in je omgeving te herorganiseren. Zo creëer je je toekomstige bewuste levensstijl en krijg je grip op je eigen gedrag.
Maatwerk dus want er zijn véél mechanismen en barrières die gewicht reguleren en teveel van sommige voedingsmiddelen doen je gewicht of gezondheid géén goed.  Zeker als je géén hoog inspanningsniveau haalt!

Maar als het effect duurzaam is, heb je daar ook wat aan!  En gelukkig ben je nooit te oud om nieuwe dingen te leren. Wat eerst als een dieet zal aanvoelen, wordt nadien een andere manier van denken, leven en koken.

Waarschuwing: let op met vermagerproducten aangeboden via het internet! Deze kunnen stoffen bevatten die niet zijn toegestaan in supplementen of vermagerprodukten en die dus NIET vermeld worden op het etiket.  Wie deze gebruikt loopt risico op klachten zoals hartkloppingen, angsten, hoge bloeddruk, enz. Raadpleeg over deze producten steeds een arts of apotheker. 


Welke voeding is aangeraden als je (meer) wil sporten?

Dat bespreek ik graag individueel.  Nieuwsgierig geworden?  Hier  vind je alvast de basisprincipes.

Wil je meer bewegen? 

Sport elke dag een half uur.  Behalve wanneer het heel druk is: sport dan een uur.  (Jef Neve)
Deze infografiek uit Nederland legt uit hoe het moet.
 

Verwijst je arts je door?

Kom je op doktersvoorschrift met gezondheidsproblemen, dan ga ik na of voeding je ziekte beïnvloedt en wat je anders kan eten om je gezondheid beter te beheersen.  
Je reduceert vaak met eenvoudige vaardigheden je risico op chronische problemen van hart- en bloedvaten.
Je bent in deze situaties beter af met het individueel advies van je diëtist (en niet enkel met de adviezen van de voedingsdriehoek die bedoeld is om preventie te ondersteunen).
Jammer genoeg is dat ondertussen het geval voor méér dan de helft van de Belgische bevolking te laat. Ben je in deze situatie, dan dien je goed dieetadvies te krijgen zodat je gezondheid erdoor verbetert. 

  • (beginnende) Diabetes wordt voor een deel veroorzaakt door ongezonde eetgewoonten en is te voorkomen door een gezonde en smakelijke levensstijl. Lees meer. Recent wijzigde het protocol voor diabetesbehandeling.
    Heb je zwangerschapsdiabetes gehad?  Ook na je zwangerschap is het verstandig je voor je voeding te laten adviseren door een diëtist om (pre)diabetes een stap voor te blijven. Je risico om diabetes te krijgen ligt namelijk hoger.
    Lees er hier alvast meer over.
    Sinds 1 mei 2018 is de terugbetaling van de consultaties bij de diëtist verbeterd en is de drempel om naar de diëtist te gaan verlaagd. Zo krijgt voeding de waardering die het verdient.
    Neem gerust contact voor de correcte info of lees meer op de nieuwspagina van deze website. 
    Als je met een duidelijk behandelplan de juiste voeding (her)kent die je pancreas ondersteunt, kan je je gezondheid een duwtje in de goede richting geven.  
  • Bij spijsverteringsproblemen (zoals de ziekte van Crohn, IBS, coeliakie, diverticulose, leverklachten, galproblemen, vertraagde maaglediging, nierproblemen) kan gepaste voeding je klachten laten afnemen en verdwijnen.
  • Te hoge cholesterolwaarden of een hart- of vaatziekte hebben baat bij een mediterraan eetpatroon arm aan verzadigd vet en rijk aan plantaardige producten. Lees dit artikel: Nieuwe coalitie stimuleert doorbraak van plantaardige voeding in Vlaanderen.
  • Verhoogde bloeddruk kan matigen als je zout en calorieën beperkt. We hebben nog nooit zo zout gegeten als nu.
  • Voedselallergieën en –intoleranties vragen om de geschikte producten om een lekker, gevarieerd en evenwichtig menu samen te stellen en te voorkomen dat er intoleranties bijkomen.
    Download nu dit recept van glutenvrije bagels.
  • Na een ernstige ziekte, een ernstige infectie, een ziekenhuisopname of operatie kan je problemen ondervinden met een voldoende gevarieerde voedingsinname.  Ik leg je eenvoudig uit hoe je uit de neerwaartse spiraal van ondervoeding en/of tekorten geraakt. Extra eiwitten innemen en meer bewegen zijn cruciaal voor optimale zorg en een vlot herstel. 

Lagere schoolkinderen en adolescenten

Ook lagere schoolkinderen en adolescenten zijn welkom in de praktijk. 
Als kinderen het juiste voorbeeld krijgen, worden gezonde eetgewoonten makkelijker.  Dus het gezin is de allereerste hulplijn.

Heeft je kind last van een voedingsprobleem (zoals overgewicht of een voedingsallergie vaak vergezeld door een gebrek aan essentiële voedingsstoffen) en heb je als ouder het gevoel dat het je alleen niet lukt, schakel dan op tijd een diëtist in.  Zij stelt een plan voor en verdeelt de taken.

Wil je weten welke aanpak in België gevolgd wordt?  Lees het antwoord hier. 
Of welke sport bij je kind past? Het sportkompas kan je hierbij helpen.
NIEUW: Vanaf 2019 worden 10 dieetsessies bij de diëtist voor kinderen en jongeren met overgewicht terugbetaald.  Zodra de maatregel officieel is, vind je alle uitleg hier.
Ook op de website van de CM vind je startersuitleg over de voedingsbehoeften van je kind èn méér handvaten om het voedingsleerproces van bij het begin goed aan te pakken.
Dit leerproces vraagt de aandacht van je hele gezin en samen anders leren denken over voeding.

Je kan op me rekenen om een plan voor jullie persoonlijke situatie op te stellen: ik leer hoe de volwassenen en kinderen in je gezin in alle omstandigheden samen kunnen werken, ook als het even tegenzit.

Meer weten?  Viasano ondersteunt succesvolle initiatieven voor kinderen. 

Waar loopt het vaak fout? Dit zijn de resultaten van het recentste onderzoek naar onze voedingsgewoonten.

Is het jullie gelukt?  Vergeet dan niet achterom te kijken en te genieten van de positieve voedingslessen die je je kinderen meegeeft.

Voor voedingsadvies aan niet schoolgaande kinderen (babies, peuters) verwijs ik door naar een collega-diëtist.