Finessa Diëtistepraktijk

0472 372 787
info@finessa.be

Algemene informatie

Wat kan je verwachten?

Iedereen weet wat gezonde voedingsgewoonten zijn, maar we passen ze massaal niet toe.

De belangrijkste redenen waarom iemand een diëtist raadpleegt zijn dan ook overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, allergieën en maagdarmproblemen.

7 van de 8 belangrijkste voedingsrisico's voor het verlies van gezonde levensjaren hebben te maken met een te lage consumptie van volkorengranen, fruit, noten & zaden, groenten, omega 3, vezels en peulvruchten.

In preventie of voedselvoorlichting vertel ik hoe je op basis van de voedingsdriehoek de gezonde toer opgaat of waar je voedings- en leefstijl en je vaardigheden juist goed zitten. Liever paprika nu dan pillen later!

Wil je alvast meer lezen? Volg dan deze link.

Net zoals de Nutri-Score helpt ook het Convenant Evenwichtige Voeding je op weg om voor je ziek wordt bewust(er) te worden van je voedingskeuzes in de winkel. Liever met 2?  Ik help je graag met het gezond boodschappen doen. 

Te zwaar?

Ga het gesprek eerst aan bij je huisarts.  Binnen de huisartsenpraktijk kan er een eerste neutraal gesprek plaatsvinden. Je arts kan je doorverwijzen naar de diëtist.

Maar je kan ook rechtstreeks met me contact opnemen. Als er een medisch voorschrift of voorafgaandelijk onderzoek nodig is, bespreken we dat in de eerste consultatie.

Bij gewichtsproblemen zoeken we uit welke factoren je gewicht beïnvloeden en wat ontbreekt om je levenskwaliteit te verhogen: van zelfmanagement, een klassieke calorierestrictie of een proteïnedieet over het verminderen van stress-eten tot en met professioneel advies na een vermageringsoperatie. 
Er zijn verschillende routes mogelijk en samen vinden we de juiste manier om af te vallen en ervoor te zorgen dat eten weer je vriend wordt.
Wist je dat wetenschappelijk is aangetoond dat er géén verschil is tussen individuele of groepssessies 1 jaar na een bariatrische ingreep?  Beide vormen van begeleiding zijn efficiënt.

Gezond afvallen kost tijd en inzet en vraagt motivatie, want je dient ongezonde gewoonten in je omgeving te herorganiseren. Zo creëer je je toekomstige levensstijl en krijg je grip op je eigen gedrag.
Maatwerk dus want er zijn véél mechanismen en barrières die gewicht reguleren en teveel van sommige voedingsmiddelen doen je gewicht of gezondheid géén goed.  Zeker als je géén hoog inspanningsniveau haalt!

Maar als het effect duurzaam is, heb je daar ook wat aan!  En gelukkig ben je nooit te oud om nieuwe dingen te leren. Wat eerst als een dieet zal aanvoelen, wordt nadien een andere manier van denken, leven en koken.

Waarschuwing: let op met vermagerproducten aangeboden via het internet! Deze kunnen stoffen bevatten die niet zijn toegestaan in supplementen of vermagerprodukten en die dus NIET vermeld worden op het etiket.  Wie deze gebruikt loopt risico op klachten zoals hartkloppingen, angsten, hoge bloeddruk, enz. Raadpleeg over deze producten steeds een arts of apotheker. 


Welke voeding is aangeraden als je (meer) wil sporten?

Dat bespreek ik graag individueel.  Nieuwsgierig geworden?  Hier  vind je alvast de basisprincipes.

Wil je meer bewegen? 

Deze infografiek uit Nederland toont hoe het moet.
 

Verwijst je arts je door naar de diëtist?

Kom je op doktersvoorschrift met gezondheidsproblemen, dan ga ik na of voeding je ziekte beïnvloedt en wat je anders kan eten om je ziekte beter te beheersen.  
Je reduceert met eenvoudige vaardigheden je risico op chronische problemen, vaak van hart- en bloedvaten.
Je bent in deze situaties beter af met het individueel advies van je diëtist (en niet enkel met de adviezen van de voedingsdriehoek die bedoelt is om preventie te ondersteunen).
Jammer genoeg is dat ondertussen het geval voor méér dan de helft van de Belgische bevolking. Dan dien je goed dieetadvies te krijgen zodat je gezondheid erdoor verbetert. 

  • (beginnende) Diabetes wordt voor een deel veroorzaakt door ongezonde eetgewoonten en is te voorkomen door een gezonde en smakelijke levensstijl. Lees meer.
    Heb je zwangerschapsdiabetes gehad?  Ook na je zwangerschap is het verstandig je voor je voeding te laten adviseren door een diëtist om (pre)diabetes een stap voor te blijven. Je risico om diabetes te krijgen ligt namelijk hoger.
    Lees er hier alvast meer over.
    NIEUW: Sinds 1 mei 2018 is de terugbetaling van de consultaties bij de diëtist verbeterd en is de drempel om naar de diëtist te gaan verlaagd. Zo krijgt voeding de waardering die het verdient.
    Neem gerust contact voor de correcte info of lees meer op de nieuwspagina van deze website. 
    Als je met een duidelijk behandelplan de juiste voeding (her)kent die je pancreas ondersteunt, kan je je gezondheid een duwtje in de goede richting geven.  
  • Bij spijsverteringsproblemen (zoals de ziekte van Crohn, IBS, coeliakie, diverticulose, leverklachten, galproblemen, vertraagde maaglediging, nierproblemen) kunnen dankzij gepaste voeding je klachten afnemen.
  • Te hoge cholesterolwaarden of een hart- of vaatziekte hebben baat bij een mediterraan eetpatroon arm aan verzadigd vet en rijk aan plantaardige producten.
  • Verhoogde bloeddruk kan matigen als je zout en calorieën beperkt. We hebben nog nooit zo zout gegeten als nu.
  • Voedselallergieën en –intoleranties vragen om de geschikte producten om een lekker, gevarieerd en evenwichtig menu samen te stellen.
  • Na een ernstige ziekte, een ernstige infectie, een ziekenhuisopname of operatie kan je problemen ondervinden met een voldoende gevarieerde voedingsinname.  Ik leg je eenvoudig uit hoe je uit de neerwaartse spiraal van ondervoeding en/of tekorten geraakt. 

Lagere schoolkinderen en adolescenten

Ook lagere schoolkinderen en adolescenten zijn in de praktijk welkom, graag zelfs.
Als kinderen het juiste voorbeeld krijgen, worden gezonde gewoonten makkelijker.  Dus het gezin is de allereerste hulplijn.

Heeft je kind last van een voedingsprobleem (zoals overgewicht of een voedingsallergie vaak vergezeld door een gebrek aan essentiële voedingsstoffen) en heb je als ouder het gevoel dat het je alleen niet lukt, schakel dan op tijd een diëtist in.  Zij stelt een plan voor en verdeelt de taken.

Dit leerproces vraagt de aandacht van je hele gezin en samen anders leren denken over voeding. Je kan op mij rekenen om een plan op te stellen: ik leer hoe jullie in alle omstandigheden samen kunnen werken, ook als het even tegenzit.

Meer lezen?  Viasano ondersteunt succesvolle initiatieven voor kinderen. 
Waar loopt het fout? Dit zijn de resultaten van het recentste onderzoek naar onze voedingsgewoonten.

Is het jullie gelukt?  Vergeet dan niet achterom te kijken en te genieten van de positieve voedingslessen die je je kinderen meegeeft.

Voor voedingsadvies aan niet schoolgaande kinderen (babies, peuters) verwijs ik door naar een collega-diëtist.